سرکابل های حرارتی جهت اتصال کابل های فشار قوی و متوسط به تجهیزات برقی استفاده می شود. در سرکابل حرارتی از تیوپ های حرارتی استفاده می شود. این تیوپ ها از مواد پلی اولفین، که عایق الکتریکی بوده و مشخصات مکانیکی بسیار خوبی دارند، ساخته شده است. این تیوپ ها در اثر حرارت منقبض و قطر آنها تا اندازه مشخص کاهش می یابد.

در ساخت این نوع از سرکابل از روش کراس لینک نمودن پلیمرها استفاده می گردد. در این روش پیوند های مولکولی C-H طویل پلیمر که در اثر حرارت از یکدیگر فاصله گرفته و سبب ذوب شدن آن می گردد تبدیل به پیوندهای متصل به یکدیگر می گردد و از آنجا که اتصال این مولکول های طویل توسط پیوند C-C می باشد در اثر حرارت ذوب نشده و به شکل ابتدایی خود قبل از اکسید شدن برگشته و تیوب جمع می شود.

استفاده از سرکابل‌های حرارتی، از کابل‌های مورد استفاده در برابر ساییدگی، مواد شیمیایی و شرایط آب و هوایی نامناسب حفاظت می‌کند.  در صورتی که از مراحل زیر پیروی شود ، نصب سرکابل حرارتی ساده خواهد بود :

گام اول – از سرکابل با سایز مناسب استفاده کنید. قطر تیوپ سرکابل قبل از حرارت و جمع شدن باید به اندازه ای باشد تا به راحتی دور ناحیه ای که قرار است عایق بندی شود قرار گیرد.

گام دوم – تیوپ را به اندازه مورد نیاز ببرید. توجه داشته باشید که پس از حرارت دیدن ، علاوه بر قطر تیوپ مقداری نیز از طول آن کاسته می‌شود(حدودا ۵ تا ۷ درصد)

گام سوم – تیوپ بریده شده را روی قسمتی که قرار است عایق بندی شود قرار دهید.

گام چهارم – قبل از حرارت دادن و شرینک کردن ، دمای پیشنهادی برای تیوپ مورد استفاده را چک کنید. غالبا برای تیوپ‌های مبتنی بر  پلی اولفین‌های رایج  حدود ۹۰ درجه سانتیگراد پیشنهاد می‌شود. جهت حرارت دادن از سشوارهای صنعتی می‌توان استفاده کرد. ( با توجه به این‌که حرارت کنترل نشده می‌تواند سبب آسیب‌های فیزیکی به تجهیز و یا عایق بندی ناقص شود ، استفاده مستقیم از شعله آتش پیشنهاد نمیشود.)

گام پنجم – در صورتی که تیوپ قرار است طول قابل ملاحظه ای را بپوشاند ، حرارت دادن را از یک انتهای آن شروع کنید و به تدریج و آرامی به سمت دیگر آن حرکت کنید. جهت اطمینان از شرینک شدن یکسان تیوپ و حباب نزدن ، در حین حرارت دادن کابل را بچرخانید تا علاوه بر حرکت طولی حرارت ، حرکت دورانی نیز ایجاد شود.

گام ششم – حرارت را به صورت یکسان در طول و دور تا دور تیوپ اعمال کنید تا زمانی که به طور کامل جمع شود و شکل کابل را به خود بگیرد. سپس منبع حرارت را دور کرده و قبل از هر گونه اقدامات بعدی به روی تجهیز اجازه دهید تا مدتی خنک شود.

آموزش تصویری در لینک زیر برای دانلود قرار داده شده است.

حجم: ۱.۳۸ مگابایت

www.alimrd.ir

barghnews.com

ngby-co.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *