مقالات برق

دژنکتور،سکسیونر و بریکر چیست؟

دژنکتور چیست ؟

دژنکتور یک کلید قدرت است که قابل قطع زیر بار می باشد، به این صورت که اگر مصرف کننده وصل باشد و جریانی از دژنکتور عبور کند با توجه به مکانیزمی که برای آن طراحی شده میتواند در حالی که مصرف کننده روشن است، مدار را قطع کند.

اگر معنی لغوی دژنکتور را بررسی کنیم متوجه می شویم که این یک لغت فرانسوی است که این صورت نوشته میشود: Disjoncteur، برخلاف تصور عموم که آن را یک کلمه انگلیسی می پندارند.

دژنکتور علاوه بر قطع مدار به صورت دستی، مدار را در مواقع بروز اتصال کوتاه حفاظت می کند دقیقا مانند یک کلید مینیاتوری mcb

بریکر چیست ؟

اگر دژنکتور را از زبان فرانسوی به انگلیسی ترجمه کنیم به کلمه Circuit breaker خواهیم رسید که همان بریکر  یا مدار شکن یا به اصطلاح قطع کننده است.

پس متوجه شدیم بریکر و دژنکتور در حقیقت کلید های قابل قطع زیر بار هستند اما به صورت عمومی و بازاری اگر بررسی کنیم، در برق فشار متوسط و فشار قوی کلید های قابل قطع زیر بار را دژنکتور می گونید و کلید هایی مانند کلید مینیاتوری کلید اتومات و… که در تابلو برق صنعتی از آنها استفاده می شود را بریکر میگویند.

سکسیونر چیست ؟

سکسیونر همانند دژنکتور یک کلید قطع کننده ی مدار است اما با این تفاوت که زیر بار نمی توان به عنوان قطع کننده مدار از آن استفاده کرد.

سکسیونر را نمی توان به عنوان یک کلید قطع کننده مدار در زیر بار استفاده کرد و هرگاه سکسینور در مدار است و می خواهیم سکسینور را قطع کنیم، قبل از آن باید برق اصلی به وسیله دژنکتور قطع شده باشد.

اما مواقعی که مصرف کننده ها کم قدرت هستند می توان از سکسیونر برای قطع و وصل مدار استفاده کرد در مواقعی که بار خیلی سنگین نیست از دژنکتور استفاده نمی شود.

به طور مثال در بالای ترانس های کاهنده ۲۰ کیلو ولت به ۴۰۰ ولت که در خیابان ها وجود دارد سکسیونر نصب است که با همان سکسیونر برق ۲۰ کیلو ولت را قطع می کنند.

از سکسیونر ها در وروری و خروجی دژنکتور ها نیز استفاده می کنند تا در مواقع تعمیر و نگه داری از آنها استفاده شود.

از سکسیونر می توان جهت بی برق بودن مدار در حین تعمیرات و… به خوبی بهره برد چون کنتاکت های آن به خوبی قابل مشاهده است و از بی برق بود شبکه مطمئن خواهیم شد.

معرفی انواع دژنکتور ها

حال که یاد گرفتیم دژنکتور چیست ، به معرفی دژنکتور ها می پردازیم.

دژنکتور در مدل ها مختلفی وجود دارند که پایین به آنها خواهیم پرداخت؛

۱ – روغنی (OCBS):

این نوع دژنکتور مکانیزم قطع و وصل آن داخل یک محفظه فولادی پر از روغن قرار دارد و به وسیله فنر قوی که دارد عمل قطع و وصل صورت می گیرد.

این مدل دژنکتور کمتر استفاده شده و با مدل های دیگر جایگزین شده است از معایت این مدل دژنکتور، خطر منفجر شدن محفظه پر از روغن است.

۲- با گاز عایقی SF6:

این مدل دژنکتور به صورت کامل با گاز SF6 عایق شده و نسبت به سایر مدل ها کوچکتر و کم صدا تر است، لذا در جاهایی که با کمبود فضا مواجه شدیم و صدای قطع و وصل برای ما مهم بود این مدل مناسب است.

۳- با خلاء:

این مدل دژنکتور در موقع قطع و وصل آن، نه گازی وجود دارد و نه روغن و از مکانیزم خلاء(محفظه خالی بدون هوا) استفاده می شود این کلیدها کم صدا هستند و اغلب در اماکن عمومی مانند مترو از آنها استفاده می شود.

alimrd.ir

kalengi.ir

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “دژنکتور،سکسیونر و بریکر چیست؟

  1. علی قنبری گفت:

    باسلام و احترام
    خیلی مطالب عالی و جامع و مفید بود

    1. Admin گفت:

      سپاس از توجه شما دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟

از طریق ایمیل با ما در ارتباط باشید.

email

info@alimrd.ir