میگر (megger) یا تستر عایقی وسیله‌ای است برای اندازه گیری مقاومت‌های بسیار بزرگ معمولاً تا ۲ گیگا اهم با ولتاژ تست تا ۵ کیلوولت می‌باشد و جهت سنجش مقاومت عایقی کابل ها، موتورها، ترانسفورماتور‌ها، ژنراتور‌ها و سایر تجهیزات الکتریکی استفاده می‌شود. برای اندازه گیری چنین مقاومت‌هایی معمولاً به ولتاژ زیادی نیاز است. در بعضی از این نوع دستگاه‌ها، ولتاژ تست به ۱۰kv نیز می‌رسد ولتاژ معمول این نوع دستگاه‌های اندازه گیری، بین ۱۰۰ ولت تا ۱۰ کیلو ولت است. دستگاه میگر از یک دستگاه نسبت سنج تشکیل شده است.

بطور عمده مقاومت عایقی با ضخامت عایق نسبت مستقیم و با سطح مقطع هادی نسبت معکوس دارد. تست مقاومت عایقی جهت اندازه‌گیری مقاومت الکتریکی عایق یک محصول یا تجهیز استفاده می شود. انجام این تست معمولا به عنوان یک بررسی سریع پس از تولید، نصب یا تعمیر یک محصول است. تغییرات در این اندازه گیری مقاومت عایق می تواند در پیش بینی این امور ( تعمیر یا تعویض ) کمک کننده باشد.

اگرچه تولیدکنندگان سیم، کابل، تجهیزات الکتریکی و… هر روزه عایق بندی محصولات خود را بهبود می بخشند. با این وجود، امروزه عایق ها می تواند تحت تاثیر برخی عوامل آسیب ببیند مانند آسیب مکانیکی، ارتعاش، گرما بیش از حد و یا سرد، خاک، روغن، خوردگی، رطوبت حاصل از فرایندها و یا فقط رطوبت در روز مه آلود.

مقادیر مجاز مقاومت عایقی دستگاه ها و سیستم های الکتریکی:

این جدول حداقل ولتاژ تزریقی به کابل و مقاومت عایقی قابل قبول را نشان می دهد.

منبع ولتاژ مورد نیاز دستگاه معمولاً متناوب است و آن را به دو صورت ایجاد می‌کنند. در روش اول با استفاده از یک منبع تغذیه Dc ولتاژ Dc را به کمک اسیلاتور (نوسان ساز) تبدیل به Ac می‌کنند و آنگاه به کمک ترانسفورماتور ولتاژ متناوب خروجی اسیلاتور را به هر مقدار دلخواه افزایش داده می‌شود.
در روش دوم به کمک یک ژنراتور ساده که محرک آن دست است، ولتاژ Ac تولید می‌شود.

طرز تشخیص سالم بودن میگر
برای تشخیص سلامت دستگاه میگر، دسته‌ای را که در بغل میگر است می‌چرخانیم و دو سر سیم‌ها را به هم اتصال می‌دهیم، اگر عقربه روی صفر قرار گرفت میگرسالم است.

میگر به طور کلی به دو نوع تقسیم بندی می شود:

۱-الکترونیکی

۲- نوع دستی

نوع الکتریکی میگر شامل اجزای زیر می باشد:

صفحه نمایش دیجیتالی، کابل، سوئیچ انتخاب که برای انتخاب محدوده پارامترهای الکتریکی استفاده می شود، شاخصی که موقعیت های مختلف پارامتر ها را مشخص می کند و…

از مزایای استفاده از میگر می توان به دقت بسیار بالا، سهولت خواندن مقادیر اندازه گیری شده، شخص به تنهایی می تواند تست را انجام دهد، قابل استفاده در فضاهای کوچک، امنیت بالا جهت استفاده اشاره کرد.

از معایب آن گاهی برخی از آن ها نیاز به منبع خارجی دارند و گرانتر هستند.

نوع دستی آن نیز شامل : صفحه آنالوگ، میل لنگ دستی که با چرخش آن می توان بهRPM مورد نیاز برای تولید ولتاژ که از طریق سیستم الکتریکی اجرا می شود دست یافت و کابل تست می باشد.

از مزایای میگر می توان به اهمیت آن در دنیای امروزی به عنوان قدیمی ترین روش تست، عدم نیاز به منابع خارجی، ارزان قیمت بودن آن اشاره کرد.

اغلب دستگاه های جدید میگر دارای ترمینال G که همان گارد به معنای محافظ می باشد هستند، که به منظور حذف برخی از مقاومت های زائد و مخدوش کننده بکار می رود. به عبارت دیگر برای اندازه گیری مقاومت عایقی به صورت صحیح به ما کمک می کند. در واقع گارد جریان نشتی سطحی را به سمت خود می کشد و دستگاه ما مقدار جریان نشتی عمقی که مورد نظر ما می باشد را اندازه گیری می کند. این مورد برای اندازه گیری مقاومت عایقی مقره بوشینگ ترانسفورماتور و دیگر انواع مقره ها و …. بکار می رود.

از معایب آن نیاز به حداقل دو نفر برای انجام تست، دقت کمتر آن نسبت به نوع الکتریکی، نیازمند مکانی پایدار برای قرار دادن تجهیز می باشد که در غیر این صورت ممکن است نتیجه درستی را ارائه ندهد و درنتیجه در هرمکانی کاربرد ندارد، سخت بودن خواندن مقادیر توسط صفحه نمایش آنالوگ، نیاز به ایمنی بالا هنگام انجام تست را می توان نام برد.

ساختارهای بالا برای هر میگر مشابه نیست، این ساختار ممکن است با توجه به کارخانه های تولیدی باهم تفاوت هایی داشته باشد، اما پایه این ساختار برای همه یکسان است.

در حالت کلی کمیت هایی که می توان توسط این تستر اندازه گیری کرد ولتاژ و مقاومت عایق می باشد.

صول عملکرد میگر
دستگاه میگر با تبدیل ولتاژ ۱۲ ولت (باطری داخلی دستگاه) به حداقل ۱ و حداکثر ۱۰ کیلو ولت Dc ولتاژ تست خود را تولید می‌نماید. این ولتاژ توسط مدار‌های کنترل جریان به سرعت کنترل می‌شود به طوریکه به محض افزایش جریان از حد مجاز و یا اتصال کوتاه به سرعت ولتاژ مورد نظر تا حد مورد اطمینان کاهش می‌یابد. این عمل برای حفاظت سیستم‌های درونی و همچنین قطعات مورد آزمایش می‌باشد.
در نوع دستی (نمونه قدیمی)، توسط دسته‌ای که در بغل میگر است آنرا چرخانده، که بدین ترتیب ژنراتوری به گردش در می‌آید، در نتیجه ولتاژ تولید می‌شود که آن ولتاژ توسط ترانسفورماتور‌های افزاینده، افزایش یافته و سپس توسط یکسو کننده‌ها به ولتاژ مستقیم (dc) تبدیل می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
طرز کار با میگرتست با میگر اینگونه است که اتصال مثبت دستگاه میگر به هادی کابل و منفی با شیلد کابل یا زمین (در صورتی که شیلد به زمین متصل باشد) است. ولتاژ میگر متناسب با ولتاژ نامی کابل قرارداده می‌شود. جهت قرائت مقادر مقاومت باید حداقل ۱۵ ثانیه صبر کنید بعد از آن در صورتی کابل مشکل عایقی ندارد که مقاومت آن بیش از ۲۰ مگا اهم ثبت شود.

کاربردهای دستگاه میگر
-اندازه گیری مجموع مقاومت عایقی در تابلو های برق ، انواع تجهیزات برقی،انواع ترانسفورماتورها ،موتورها و کابلها
-جهت تست و ارزیابی سریع یک محصول بعد از تولید ، نصب و یا نیازمند تعمیر و همچنین تجهیزاتی که از عمر مفید آنها گذشته است که در این صورت با نشان دادن تغییر در مقدار مقاومت عایقی از به وجود آمدن خطا جلوگیری می نمایید
– بالا بردن عمر مفید تجهیزات الکتریکی
-آزمایشات مفصل بندی و سرکابلها
-امکان بازبینی و تست های نظارتی هنگام تحویل و دریافت کالا از انبار تجهیزات
برگرفته ازengelectrical.blogfa.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *